جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1494
کنت امیریا
عنوان :
نویسنده:
محمد عبدالمحسن آل شیخ
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
تهران: مشعر,
چکیده :
«كنت اميريا»، كتابى است به زبان عربى در رد عقايد وهابى و آيين سلفی گرى، نوشته محمد عبدالمحسن آل شيخ. ساختار كتاب، مشتمل بر مقدمه ناشر و متن داستان است. گزارش محتوا اين كتاب، داستان يك پزشك اطفال است كه مدتى به آيين وهابيت وفادار بوده، اما پس از چندى به فساد عقيده اين گروه پى برده و ماجراى زندگى خود را قبل و بعد از هدايت يافتنش، در آن منعكس ساخته است تا عبرتى براى جوانانى شود كه بر ادعاهاى باطل خويش در مذهب سلفى پاى می فشارند. وى در آغاز كتاب چنين می گويد: قبل از نگارش داستان زندگى خويش، مدتى به خاطر ترس از اينكه مرا به سياسی كارى متهم سازند، از نوشتن آن خود دارى نمودم اما پس از آن تصميم به نگارش داستان زندگى خويش گرفتم تا كسانى كه راه و روش مرا پيموده ‏اند، با خواندن داستان زندگيم عبرت گرفته و از خرافات و بدعت‏ ها دورى گزينند و از ظلمت به نور راه يافته و از لغزش‏گاه‏ ها بپرهيزند. به گفته خود وى، او مدتى سخت طرف‏دار بزرگداشت امرا و حاكمان بلاد اسلامى بوده و ايشان را به عنوان اولى الامر، واجب الاطاعة می ‏دانسته و آنان را همچون پيامبر و خلفا و صحابه تقديس می‏ نموده است و خلاصه از هيچ‏گونه تعظيم و احترامى در حق آنان فروگذار نمی ‏كرده است. هم‏چنين تمام تلاش خود را براى نشر اين انديشه به كار می ‏بسته است. در مقابل مخالفان عقيده خويش نيز موضعى سرسختانه اتخاذ كرده و كسانى را كه متعرض واليان و حكام می ‏شدند، زنديق و خارجى می ‏خوانده كه دشمنى اسلام و دين و نيز امت اسلامى و سرزمين اسلام را در انديشه دارند. اما پس از حادثه ‏اى كه براى وى و خانواده ‏اش در اثر هجوم وحشيانه نيروهاى آمريكايى روى می دهد و در جريان آن جوانى شيعه كه همسايه نويسنده بوده و او همواره با او و عقايدش دشمنى می ورزيده، زبان اعتراض به وضع موجود گشوده و وضعيت اسفناك كشور را معلول حكومت حاكمان نالايق و فاسد می داند، به خود آمده و با مطالعه منابع مختلف، در عقايد خويش تجديد نظر نموده است.
665 پرسش و پاسخ در محضر علامه طباطبایی
نویسنده:
محمدحسین رخشاد
نوع منبع :
کتاب , پرسش و پاسخ
وضعیت نشر :
قم: نهاوندی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب حاضر مجموعه سوالاتی است که توسط مولف و جمعی از فضلای حوزه از محضر علامه طباطبایی پرسیده شده است. سوالات این کتاب در رابطه با موضوعات گوناگون کلامی و فلسفی همانند مباحث خداشناسی، نبوت و امامت، عدل، معاد و زوایای پنهان مرگ و بهشت و جهنم مطرح شده است و به شبهاتی که پیرامون این موضوعات عنوان شده پاسخ داده شده است. از دیگر مباحث این کتاب می توان به مباحث علوم قرآنی و اخلاق عرفانی و حدیث اشاره کرد.
غیبة الامام المهدی عند الامام الصادق (ع)
نویسنده:
ثامر هاشم حبیب عمیدی
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
تهران: موعود عصر (عج),
چکیده :
«غیبة الامام المهدی عند الامام الصادق علیه‌ السلام»، اثر ثامر هاشم عمیدی، تحلیلی است از نظریات امام صادق علیه‌ السلام درباره مهدویت و فلسفه غیبت مهدی (عج) که به زبان عربی و در سال ۱۴۱۷ ق، نوشته شده است. کتاب، با مقدمه مؤلف در تبیین نقش امام صادق علیه‌ السلام در اشاعه بحث مهدویت، آغاز شده و مطالب در سه فصل و هر فصل در چندین بخش، به کاوش در احادیث حضرت صادق علیه‌ السلام در مورد امام منتظر (عج) پرداخته و اهتمام آن حضرت را در بیان فلسفه غیبت و طرح آن نزد مسلمانان تحلیل کرده است. وی معتقد است امام علیه‌ السلام با بحث درباره فضیلت انتظار و نهی از انکار و انحراف از مهدی علیه‌ السلام در عصر غیبت، به پاسخ گویی درباره شبهات این موضوع پرداخته است. بیان علل غیبت، پاسخ به شبهات فرقه‌ ها و مخالفان، رد ادعای مهدویت از سوی محمد بن عبدالله حسنی، مهدی عباسی و دیگر مدعیان مهدویت، از جمله موارد اهتمام امام صادق علیه‌ السلام به موضوع حاضر بوده که مؤلف خواهان به تصویر کشیدن آن است.
ترجمه کتاب بحث حول المهدی علیه السلام
نویسنده:
محمدباقر صدر؛ محقق: عبدالجابر شراره؛ مترجم: مصطفی شفیعی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
بیروت: الغدیر,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
متن حاضر ترجمه کتاب «بحث حول المهدى (عج)» آیت الله شهید سید محمد باقر صدر است که با مقدمه و تحقیق آقاى دکتر عبدالجبار شراره منتشر شده است. شهید صدر در کتاب مزبور به روش عقلى به شبهات و پرسش هایى که درباره شخصیت مهدى موعود علیه السلام و قیام جهانى آن حضرت مطرح مى شود، پاسخ داده اند. و شاید بتوان گفت که از این نظر کتاب یاد شده حائز اهمیت بسیار بوده و بنیانگذار شیوه اى نو در موضوع مهدویت و منجى گرایى است.
ما روی فی سهو النبی (ص) و نومه عن الصلاة
نویسنده:
علی کورانی
نوع منبع :
کتاب
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
کتاب «ما روی فی سهو النبی (ص) و نومه عن الصلاة» تالیف علی کورانی، به بررسی یکی از موضوعات مهم در رابطه با عصمت پیامبر (ص) یعنی مسئله سهو النبی (ص) می پردازد. مولف در این کتاب سعی دارد تا روایاتی که پیرامون این مسئله وارد شده است را مورد بررسی قرار دهد و روایاتی که در موضوعاتی مانند: فراموشی نبی (ص) و خواندن دو رکعت به جای چهار رکعت در نماز عشاء، شک در عدد رکعات، پنج رکعتی خواندن نماز ظهر از جانب نبی (ص) و دیگر موضوعات مرتبط وارد شده است را مطرح می سازد و هم چنین رای علما در پاره ای از این روایات و عکس العمل فقها در برخورد با این نوع از روایات را مورد بررسی قرار می دهد.
آیات الولایة فی القرآن
نویسنده:
ناصر مکارم شیرازی؛ گردآورنده: ابوالقاسم علیان نژادی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مدرسه امام علی بن ابی طالب (ع),
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب «آیات الولایة فی القرآن» تالیف ناصر مکارم شیرازی، به بررسی مسئله ولایت علی (ع) در قرآن می پردازد و از رهگذر این مباحث موضوع امامت، خلافت، عصمت و دیگر خصوصیات علی (ع) به اثبات می رسد. در این کتاب، آیات ولایت در سه قسمت دسته بندی و تفسیر شده است؛ فصل اول: آیات خلافت و زعامت مسلمین، فصل دوم: آیات فضایل اهل بیت (ع)، فصل سوم: آیات فضایل مخصوص حضرت علی (ع). مولف در این کتاب مباحث گوناگونی مانند: جریان غدیر، اهمیت حدیث ثقلین، مسئله مباهله، موضوع توسل و اقسام آن، لیلة المبیت و دیگر مباحث مرتبط با ولایت علی (ع) اشاره کرده و در ضمن این مباحث به بررسی شبهات و ایرادات اهل تسنن نیز پرداخته است.
تقیة، مفهوم ها مدها، دلیل ها
نویسنده:
جعفر سبحانی تبريزي
نوع منبع :
کتاب , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
وضعیت نشر :
قم: موسسه امام صادق (ع),
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب «التقیة، مفهوم ها مدها، دلیلها» پیرامون یکی از آموزه های شیعی یعنی تقیه به نگارش در آمده است. مولف در ابتدای کتاب خود بحثی گذرا در رابطه با مفهوم لغوی، اصطلاحی و تاریخی تقیه انجام داده و در ادامه مباحثی مانند: هدف از تشریع تقیه، تقیه در قرآن، تقیه در سنت و دیگر موضوعات مرتبط را مورد بررسی قرار می دهد. وی همچنین به شبهاتی که در موضوع تقیه وارد شده است پاسخ می دهد.
زندگانی فاطمه زهرا (س)
نویسنده:
جعفر شهیدی؛ تلخیص: محمدرضا جوادی
نوع منبع :
کتاب , خلاصه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی,
چکیده :
کتاب حاضر که به قلم مورخ معاصر دکتر سید جعفر شهیدی است مختصری از زندگی تاریخی حضرت زهرا (س) را به تصویر کشیده است. نویسنده می گوید: ولی خواننده خواهد دید، آنچه در این مجموعه فراهم آمده تنها سرگذشت زندگی شخصی نیست، رویدادهائی است آموزنده و عبرت آمیز، هر چند گزارش زندگی شخصیتهای بزرگ و برجسته تاریخ خود درسی آموزنده است. آنچه در این صفحات می خوانید تحلیلی از چند حادثه شگفت است که قرنها پیش از زمان ما رخ داده است، اما اگر قهرمانان این حادثه ها را از حادثه ها جدا کنیم، خواهیم دید آن حادثه ها در طول تاریخ حتی در زمان ما نیز، در گوشه ای از جهان رخ داده است و می دهد. اگر زمان و مکان رویدادهایی که درباره آن سخن می گوئیم، با ما فاصله بسیار دارد، آثاری که از آنها بجای مانده نه تنها دیرینگی نگرفته، بلکه تازگی خود را همچنان نگاه داشته است. و شما پس از خواندن این کتاب خواهید دید آنچه می گویم گزاف یا اغراق نیست. مولف در این کتاب پس از معرفی نام و القاب آن حضرت به سیره عملی و اخلاقی ایشان اشاره کرده و به شبهاتی که پیرامون زندگی زناشوئی ایشان مطرح گشته پاسخ داده است. وی به بررسی و تحلیل بخشی از مسائل سیاسی دوران بعد از پیغمبر مانند جریان فدک و عملکرد سیاسی حضرت زهرا (س) پرداخته است و نیز به مسائل و تحلیلی تاریخی از آن روزگار نیز توجه نموده است. همچنین وی به اسامی شعرای شیعه عرب و فارسی زبان که با موضوع حضرت زهرا (س) شعر سروده اند اشاره کرده و مختصری در رابطه با فرزندان آن حضرت نیز توضیح داده است.
شفاعة فی الکتاب و السنة
نویسنده:
جعفر سبحانی تبریزی
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
قم: نشر مشعر,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
شفاعت مختص به خداى متعال مى‌ باشد و دليل آن آياتى كه در قرآن آمده است يا شفاعت مخصوص كسانى است كه خدا به آنها اذن داده باشد و به شفاعت آنها راضى باشد اما با شرايط خاص كه يكى از شفعاء، نبى اكرم اسلام (ص) مى‌ باشد و اين مسئله مورد اتفاق همه علماء اسلام مى‌ باشد با اينكه در فروع آن باهم اختلافى دارند. اين مسئله از زمان پيامبر اكرم (ص) تا زمانهاى بعد روش مسلمانان درخواست شفاعت از شافعان راستين بوده و پيوسته از آنان در حال حيات و سمات درخواست شفاعت مى‌ كردند تا اينكه در قرن‌ هفتم ابن تیميّه با اين روش مستمر ميان مسلمانان مخالفت كرد و گفت: «پروردگارا: پيامبر و ديگر بندگان صالح خود را شفيعان ما در روز قيامت قرار ده ولى ما حق نداريم بگوئيم اى پيامبر خدا، يا اى ولى خدا، در حقّ من شفاعت نما زيرا شفاعت چيزى است كه جز خدا كسى بر آن قادر نيست هرگاه چنين چيزى را از پيامبر كه در برزخ به سر مى‌ برد بخواهى شرك ورزيده‌اى.» و سه قرن بعد عبدالوهاب مجدّدا شفاعت از شافعان راستين را تحريم كرده و درخواست‌ كننده را مشرك و عمل او را شرك ناميد. آية الله سبحانى با نوشتن اين كتاب درصدد هستند كه اين نظريه را كه ابن تیميّه ابراز كرده مورد بررسى و تحليل قرار دهد و اوّل آراء انديشمندان اسلام از همه مذاهب اسلام را مى‌ آورد و سپس شفاعت را از منظر قرآن كريم كه به دو قسم شفاعت مقبوله و شفاعت مردوده است مورد كنكاش قرار مي دهد و سپس حقيقت شفاعت را ذكر مى‌ كند و علّت اينكه چرا شفاعت جعل شد را مى‌ آورد و بعد آثار شفاعت و ماذونين به شفاعت را نوشته و سپس اشكالات و سوالاتى (5 مورد) كه در مورد شفاعت است را مطرح مى‌ كند و آخر روايات و احاديث شفاعت كه 50 روايت از اهل سنّت و 62 روايت كه از شيعه مى‌ باشد مى‌ آورد. آنچه كه بايد به آن توجه داشت اينكه استاد در تمامى كتاب در مقام ردّ يا اثبات مطالب از ادله‌ اى كه مورد اعتماد و پذيرش است (قرآن كريم و روايات صحيح) استفاده مى‌ كند.
دراسة فی علامات الظهور، الجزیرة الخضراء
نویسنده:
جعفر مرتضى عاملی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: منتدی جبل عامل الاسلامی قسم الطباعة و النشر,
چکیده :
«دراسة فی علامات الظهور و توضیح الواضحات من اشکل المشکلات» به زبان عربی اثر سید جعفر مرتضی عاملی (متولد ۱۳۶۳ ق) می‌ باشد. اثر، در صدد بیان نشانه‌ های ظهور امام زمان (عج) با روش ابتکاری در بخش اول و در بخش دوم به نقد و ارزیابی علمی کتاب‌ های بیان الائمة و خطبة البیان پرداخته است. هدف مولف از تدوین در پیش گفتار این گونه آمده: «که كتاب، موضوع نشانه‌ های ظهور را مورد نقد و بررسی قرار می‌ دهد که تا حد زیادی جنبه سلبی به خود گرفته؛ یعنی برخورد با علامات ظهور از زاویه‌ ای که هیچ گونه تناسب و انسجامی با اهداف حقیقی آن ندارد.» و ظاهرا این مساله بدان جهت است که عده‌ ای از منحرفان با استفاده سوء از احساسات منتظران مطالب کذب و تحریف شده‌ ای را در قالب نشانه‌ های ظهور به مشتاقان امام عصر (عج) ارائه داده‌ اند و مولف این اثر را در نقد آن‌ ها تالیف نموده است.
  • تعداد رکورد ها : 1494